Jaarafspraken 2023

Aandacht voor de huidige context. Het is goed om vooraf een aantal ontwikkelingen aan te stippen om extra context te geven aan het moment waarop deze prestatieafspraken zijn opgesteld. 

Er zijn vele ontwikkelingen die van invloed zijn op de prestatieafspraken die voor u liggen. Zo is er de woningmarktcrisis, zitten we midden in de energietransitie, zijn de energieprijzen en inflatie extreem hoog, wat leidt tot grote uitdagingen op het gebied van betaalbaarheid voor de huurders, en is er onlangs een uitspraak geweest door de Raad van State waardoor de bouwvrijstelling stikstof vervalt. Daarnaast wordt er van alle gemeenten in Nederland verwacht dat zij asielzoekers, vluchtelingen en statushouders huisvesten. Meierijstad huisvest al jaren ontheemden, dit aantal zal in 2023 en de jaren daarna echter aanzienlijk hoger zijn. 

Daarnaast zijn er nationale prestatieafspraken gemaakt in het kader van de afschaffing van de verhuurdersheffing. In deze afspraken is opgenomen dat binnen 10 jaar 900.000 woningen toegevoegd worden in Nederland. Hoe daar uitvoering aan te geven, wordt momenteel vastgelegd in regionale woondeals. Zo ligt op dit moment een eerste conceptversie voor regio Noord-Oost Noord-Brabant.  Naast deze verhoogde bouwopgave kenden we al de verduurzamingsopgave. In de nationale prestatieafspraken is afgesproken dat er in 2028 geen woningen meer zijn met energielabel E, F, of G. Landelijk zijn inmiddels ook afspraken gemaakt om een huurverlaging door te voeren voor alle huishoudens met een laag inkomen (minimum inkomen + 20%). Initieel zou dit plaatsvinden in 2024. Inmiddels is mede als gevolg van de gestegen energieprijzen en hoge inflatie, de betaalbaarheid van wonen nog verder onder druk gekomen. Daarom streven alle partijen ernaar om de eenmalige huurverlaging al in 2023 door te voeren. 

De hierboven omschreven context maakt dat wij als partners van de prestatieafspraken soms snel moeten schakelen om in te spelen op actuele vraagstukken. Wij doen in alle gevallen ons uiterste best om in alle uitdagingen de juiste keuzes te maken voor de huurders en woningzoekenden in Meierijstad. Dit betekent dat we in sommige gevallen af zullen wijken van de prestatieafspraken die we nu met elkaar maken, vanwege een meer actueel vraagstuk wat capaciteit en keuzes van ons vraagt. Zo werken we momenteel aan  aanvullende afspraken met een addendum ontheemden. De samenwerking in Meierijstad is dusdanig dat we ervan overtuigd zijn dat we  samen met een passende aanpak aan de juiste opgaven werken.

Gemeente Meierijstad, wethouder Compagne
Area, dhr. Van Vucht 
Woonmeij, dhr. Wonders 
BrabantWonen, mevr. de Weerd 
Bewonersraad Area, dhr. Van de Peppel 
Huurdersbelang Woonmeij, dhr. Van Oorschot

Thema 0: Samenwerking / participatie

Ambitie

Partners zijn op het terrein van de volkshuisvesting met gezamenlijke doelen, elkaars en eigen verantwoordelijkheden (er)kennen, open en transparant het gesprek met elkaar aangaan en informatie delen om wederzijds inzicht te creëren en begrip te bevorderen. We versterken onze samenwerking en realisatiekracht.

Kaders 2019-2024

  • Woningwet
  • Woonvisie Meierijstad 2018 plus addendum 2021.
  • Onderzoeken gezamenlijk bepalen en uitvoeren.
  • De huurdersbelangenorganisaties behartigen niet alleen de belangen van de zittende huurders maar ook die van toekomstige huurders.
  • Bij de verdere regionale samenwerking op Wonen betrekt de gemeente de corporaties voor de sociale huur. 

2019-2024

Wat doen we structureel

  • Gezamenlijk uitgevoerde onderzoeken.
  • Deelname dan wel samenwerking van toekomstige huurders met huurdersbelangenorganisaties.
  • Voortgang prestatieafspraken bewaken.
  • Samenwerken op basis van vertrouwen.

Wie doet wat?

  • De gemeente organiseert jaarlijks een Wooncafé met alle stakeholders om ontwikkelingen met elkaar te bespreken.
  • Jaarlijks vindt er een gesprek plaats tussen het voltallige college en de bestuurders van de woningcorporaties waarin ontwikkelingen met elkaar worden besproken. 
  • Jaarlijks vindt er een beeldvormende avond plaats met de gemeenteraad waarbij de corporaties een thema of werkwijze toelichten. In de eerste helft van het jaar wordt gezamenlijk de agenda opgesteld. 
  • Gemeente en corporaties organiseren jaarlijks een workshop om een thema te verdiepen uit de Woonvisie waarbij ze de huurdersorganisaties en andere stakeholders betrekken.
  • We werken samen aan de volkshuisvestelijke doelstellingen op basis van vertrouwen en transparantie.

2023: specifiek komend jaar

Wat willen we in 2023 bereiken? Wat gaan we daarvoor doen?  Wie?
Samenwerking met als doel bijdragen aan de woonopgave in Meierijstad verder intensiveren

Samenwerking voortzetten langs de hoofdthema’s en de bijbehorende 5 themagroepen en het kartrekkers overleg. Vandaaruit versterken we de samenwerking in andere delen van onze organisaties.

De huurdersorganisaties worden twee keer per jaar meegenomen op  onderwerpen uit de prestatieafspraken middels een workshop

Kartrekker: ambtelijke werkgroep
We organiseren een workshop om kennis te delen en te verbreden

Workshop in 2023 over betaalbaarheid van wonen (inclusief energiearmoede) in Q1. In Q3/Q4 tweede workshop afhankelijk van de actualiteiten van dit moment. 

Kartrekker: ambtelijke werkgroep
Een werkende monitor voor de prestatieafspraken in zijn geheel gericht op de maatschappelijke effecten

We meten onze prestaties met onze monitor zodat in het voorjaar het zicht op de gewenste maatschappelijke effecten gepresenteerd wordt.

Kartrekker: ambtelijke werkgroep
In 2023 vertalen wij de ambities van het Rijk (Nationale Woon- en Bouwagenda en onderliggende programmatische aanpak) in de te herijken/vernieuwen Woonvisie voor Meierijstad. 

Herijken/vernieuwen Woonvisie 

Kartrekker: gemeente i.s.m. corporaties
Toename diversiteit in wijken met passender woonaanbod

We verkennen gebiedsgerichte aanpak voor de uitvoering van de prestatieafspraken

Gemeente, corporaties en evt andere partijen

 

Thema 1: De dynamiek van de woningmarkt

Ambitie

Voldoende en de juiste woningen op de juiste plaats. In de Woonvisie ligt vast dat minimaal 25% van de toevoeging sociale huur betreft. De totale groeiopgave van Meierijstad bedraagt in 2023 circa 5.330 woningen tot 2040, waarvan circa 1.400 sociale huurwoningen. Het bouwprogramma met zachte en harde plancapaciteit voorziet momenteel in circa 7200 woningen waarvan circa 29% in de sociale huursector, wat neerkomt op circa 2150 sociale huurwoningen. We streven naar realisatie van de opgave in 2035 (versnellingsopgave). We zetten in op de duurzame borging van betaalbaarheid en beschikbaarheid van sociale huurwoningen. 

Kaders 2019-2024

  • Woonvisie Meierijstad 2018 plus addendum woonvisie 24 juni 2021.
  • Versnelling brengen in de opgave: in de periode 2018 t/m 2022 600 sociale huurwoningen realiseren (kader 2018).
  • 1400 sociale huurwoningen in de periode 2021 t/m 2040 (inclusief tekort ) (kader 2021).
  • Nationale woon- en bouwagenda en programma woningbouw, met daaruit voortvloeiende de regionale woondeals (op dit moment nog in ontwikkeling).

2019-2024

Wat doen we structureel

Welke resultaten gaan we monitoren? Voortgang realisatie van sociale huurwoningen monitoren. 

Wie doet wat? Woningbouwregisseur van de gemeente en portefeuillemanager van corporatie monitoren 2x per jaar de stand van zaken op basis van de monitor dynamiek van de sociale woningmarkt (eind eerste kwartaal en eind derde kwartaal).

2023: specifiek komend jaar

Wat willen we in 2023 bereiken? Wat gaan we daarvoor doen? Wie?
Monitor dynamiek van de sociale woningmarkt verbeteren We werken in de monitor toe naar meer inzicht in het aantal levensloopbestendige woningen (0-treden) dat in de sociale sector wordt toegevoegd. 
Ook wordt inzichtelijk gemaakt wat het bruto- netto resultaat is op het sociaal aandeel dat voortkomt uit herstructurering, verkoop, aankoop, transformatie (sloop, nieuwbouw).  Zodat een completer en reëler beeld ontstaat van alle ontwikkelingen m.b.t. sociale woningbouw.
 
Gemeente en corporaties
 
Voldoende sociale huur ontwikkelen in 2023.  Op locaties met een gemeentelijke grondpositie of eigendom van corporaties draagt een toegelaten instelling zorg voor de ontwikkelopgave sociale huur in de betreffende gebiedsontwikkeling. (De opgave kan verschillen op het niveau van de kern, alsmede welke toegelaten instelling).
Corporaties staan welwillend tegenover ontwikkelen en exploiteren van initiatieven van derden voor het aandeel sociale huur. Corporaties onderzoeken daarbij de haalbaarheid van de business case en de match tussen het aanbod van de derde partij en de vraag in de markt
We realiseren de restant opgave flexwonen. In 2023 bedraagt die nog circa 200 woningen. In 2024 dient deze opgave geheel gerealiseerd te zijn.
In 2022 en 2023 zijn we actief op zoek naar nieuwe locaties voor flexwonen en rapporteren daar tweejaarlijks over aan BO.
Gebruik van modulaire eenheden die in later stadium als permanente woning worden toegevoegd, worden in haalbaarheidsonderzoeken voor flexwonen meegenomen.
Gemeente en corporaties
 
Voldoende programma voor sociale huur in het woningbouwprogramma borgen voor de middellange en lange termijn (tot circa 2027 en tot circa 2035).  

In de nieuwbouwprogrammering- en ontwikkeling wordt minimaal 25% voor (duurzame) sociale huur opgenomen, waarbij we streven naar 30%. We spannen ons daarnaast in om deze sociale huur zoveel als mogelijk bij toegelaten instellingen te laten landen. 

Bij herijking van de woonvisie in 2023 wordt dit percentage op basis van de behoefte herijkt. Ook in relatie tot de ambitie uit de Nationale woon- en bouwagenda, waarin de minister op 30% aanstuurt.

Gemeente i.s.m. corporaties
Gebiedssessies om per kern vraag en aanbod af te stemmen en voorzieningen afstemmen op de groei van het aantal senioren In 2023 worden twee nieuwe gebiedssessies georganiseerd; één in Sint Oedenrode en één van de kernen Eerde, Boerdonk / Keldonk, nadat de gebiedssessie in Erp is afgerond. 
Corporaties verwachten de komende jaren een gestage vraaggroei naar het aantal woningen voor senioren. Dit vraagt om meer specifieke locaties nabij voorzieningen in de centra van de kernen. In 2023 worden de meest kansrijke locaties samen met de gemeente in beeld gebracht.
 
Gemeente en corporaties
In 2023 presenteren de corporaties gezamenlijk de plannen aan de gemeente om binnen de bestaande voorraad de beschikbaarheid van woningen te vergroten (onderzoek naar splitsen en optoppen ). Optoppen van een woning is het plaatsen van een extra verdieping / dan wel een aanbouw om de beschikbaarheid van het aantal woningen te vergroten. 
Rol van corporaties voor segmenten middeldure huur en sociale koop opnieuw bekijken. Om tot snellere ontwikkeling en duurzaam behoud van deze woningcategorieën te komen.
 De corporaties presenteren ieder hun visies op herstructurering en de kansen om te verdichten. Gemeente en corporaties komen in 2023 tot twee plannen waarin verdichting (door optoppen / splitsen of sloop-nieuwbouw) gezamenlijk verkend is. De verdichtingsopgave wordt integraal benaderd met aandacht voor andere vraagstukken als klimaat adaptatie, water en groen in de wijk, verduurzaming en de verstedelijkingsopgave met o.a. aandacht voor de parkeernorm. 

Corporaties

Gemeente en corporaties zoeken naar de mogelijkheden en ervaringen van elders om (tijdelijk) dubbele bewoning toe te staan.  Gemeente en corporaties
Rol van corporaties voor segmenten middeldure huur en sociale koop opnieuw bekijken. Om tot snellere ontwikkeling en duurzaam behoud van deze woningcategorieën te komen. Corporaties maken in 2023 plannen om de opgave in middeldure huur te concretiseren naar locaties in bestaande bouw of met nieuwbouw. De bestaande prestatieafspraak ‘corporaties nemen 25% van de ontwikkelbehoefte tot € 975,-- voor hun rekening’, wordt gehandhaafd in 2023. Eind 2023 liggen er concrete plannen om die opgave te realiseren in de periode tot 2030. 

Themagroep dynamiek vd woningmarkt

Bij herijking van de woonvisie aandacht hebben voor de mogelijke “nieuwe” rol van lokale corporaties (waar de rol nu vooral nog gericht is op sociale huur).
 

Gemeente en corporaties

 

Thema 2: Wonen, welzijn en zorg

Ambitie

In Meierijstad doet iedereen mee en gaan we uit van de eigen kracht van mensen en dat zij zelf sturing geven aan hun leven. Samen zorgen we voor een vangnet voor wie het (nog) niet zelf kan.

Kaders 2019-2024

  • Samenwerking op de realisatie van de inclusieve samenleving. Meedoen! In Meierijstad hoort iedereen daarbij: een passende woonplek in een geschikte woonomgeving met passende ondersteuning. 
  • Strategische visie beleidskader Sociaal Domein (in je vertrouwde buurt kunnen blijven wonen als je ouder wordt of anderszins met beperkingen te maken krijgt). Langer thuis blijven wonen in relatie tot het Project Thuis in de Wijk. Netwerk Dementievriendelijke gemeente. Woningen meer levensloopgeschikt maken. Nieuwe woonvormen voor  senioren.
  •  Regiovisie Beschermd Wonen (BW) en Maatschappelijke opvang (MO) en Uitvoeringsprogramma 2020 e.v. (uitstroom BW, doorstroom MO, Thuis in de Wijk). 

2019-2024: Wat doen we structureel?

Welke resultaten gaan we monitoren?

  • Woningaanpassingen (Langer Thuis)
  • Woningtoewijzing aan bijzondere doelgroepen. 
  • Prestatieafspraken maken binnen het platform WWZ (PACT)

Wie doet wat?

  • We formuleren/definiëren hoe we de genoemde onderwerpen registreren en monitoren. (individuele woningaanpassingen en complexmatige aanpassingen).
  • Registratie van in- en uitstroom beschermd wonen en maatschappelijke opvang (o.a. Verdihuis) 
  • We komen we met een advies hoe dit te monitoren in relatie met de veerkrachtkaarten. Area en Woonmeij brengen dit in beeld. 
  • Doel van het platform WWZ (PACT) is : Wij streven binnen het Pact naar levensloopbestendige wijken/kernen in Meierijstad. Wijken/kernen waar inwoners in alle levensfasen kunnen blijven wonen in (de buurt van) de vertrouwde wijk, waar zij zelfredzamer zijn door meer gelijkwaardige, integrale en laagdrempeligere ondersteuning en zorg in de eigen omgeving. Niet alleen als je ouder wordt, of juist nog jong(volwassene) bent, maar ook als je (psychische, lichamelijke of verstandelijke) beperkingen hebt. Hiervoor is afstemming en een goede samenwerking met partners als woningcoöperaties, gemeente, welzijnsorganisaties en zorginstellingen ontzettend belangrijk, om te zorgen dat de hulp en dienstverlening voor onze inwoners dichtbij en snel beschikbaar is

2023 specifiek komend jaar

 

Wat willen we in 2023 bereiken?  Wat gaan we daarvoor dien? Wie
We stellen een gedragen woon-zorgvisie op We gebruiken het Pact WWZ als basis om nieuwe samenwerkingsverbanden aan te gaan bij mogelijke nieuwe projecten die bijdragen aan het versterken van wonen, welzijn en zorg in de nabijheid van de inwoners in Meierijstad.
Hiervoor werken we samen aan de  woonzorgvisie van de gemeente met daarin een afwegingskader voor woonzorginitiatieven die aansluiten bij de behoefte.
We gaan in de visie expliciet in op de groei van het aantal senioren en benoemen hoe we senioren kunnen verleiden te verhuizen naar geschiktere woningen of thuis blijven wonen met aanpassingen.
Gemeente en corporaties
We bevorderen doorstroming van  senioren naar meer geschiktere woningen We maken gezamenlijk een plan voor mogelijkheden om senioren te stimuleren te verhuizen. Dit doen we door te bouwen voor senioren, hen te informeren en te ontzorgen. 
We versnellen de bouw van geclusterde woningen voor senioren. We zorgen hierbij voor een verbinding met welzijns- en zorgpartijen. 
We komen gezamenlijk tot een beleid/bandbreedte voor het opnemen van scootmobielstallingen in nieuwe/bestaande wooncomplexen 
We faciliteren mantelzorgers maximaal door het aanreiken van kennis en informatie voor een woning nabij de zorgvrager. We stellen gezamenlijk richtlijnen voor mantelzorg(woningen) vast en bepalen gezamenlijk of mantelzorgurgentie noodzakelijk is om in deze behoefte te voorzien.
Gemeente en corporaties
We  intensiveren de samenwerking in het belang van senioren en andere kwetsbare doel groepen  We ondersteunen alle huurders  met adviesgesprekken indien zij hier behoefte aan hebben, we stellen hiervoor zonodig een wooncoach aan. 
Wij kijken naar elkaar om en iedereen pakt hierin een verantwoordelijkheid: van buren en naasten, corporatiemedewerkers, welzijnswerkers en andere professionals en signaleren als er een niet-pluis gevoel is. We nemen hierin als corporatie een signalerende en doorverwijzende rol. 
We  ondersteunen het inzetten van vrijwilligers bij seniorencomplexen en denken daarbij ook aan vitale senioren
Gemeente en corporaties
Huisvesting voor kwetsbare doelgroepen /aandachtgroepen ( zijnde bijzondere/specifieke doelgroepen): In de woonzorgvisie definiëren we ook de kwetsbare doelgroep en onderzoeken per groep de specifieke behoefte.  Gemeente en corporaties
We bepalen welke  woonzorgconcepten geschikt zijn voor deze doelgroepen en maken hiervoor een korte en lange termijn plan.   Corporaties
We wijzen per jaar 25% van onze vrijkomende woningen via bemiddeling  en met voorrang toe aan de hier bedoelde kwetsbare doelgroepen.  Corporaties
Aan uitstromers uit Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang wordt via de vastgestelde urgentieplus-regeling passende huisvesting toegewezen met passende zorg- en begeleidingsvoorwaarden. Bij het toewijzen wordt rekening gehouden met kwetsbare wijken en de belastbaarheid daarvan.  Gemeente  
Wij nemen de uitstroom op in de monitor en laten de relatie zien met de draagkracht van wijken met behulp van veerkrachtkaarten.   Corporaties
Bij het tijdelijk opnemen in een zorginstelling wordt de uitkering niet stopgezet. Gemeente
 Bij jongeren van 18 tot 23 jaar die zelfstandig gaan wonen wordt de hulp en ondersteuning die zij hadden vanuit de jeugdwet voortgezet. Gemeente
Wij werken actief samen bij het bieden van maatwerkoplossingen voor de huisvesting van mensen met zeer complexe problematiek. Medio 2023 evalueren we een praktijkcasus die gebaseerd is op Housing First.  Gemeente en corporaties
Huisvesting statushouders Bij de taakstelling huisvesting statushouders is ook in 2023 het doel om een voorstand te realiseren/behouden. Mits dit binnen de 25% afspraak valt. Hier wordt wanneer nodig het gesprek over gevoerd, zie ook deelafspraak 5 onder thema  evenwichtige slaagkansen. Gemeente en corporaties
Projecten in voorbereiding We onderzoeken de realisatie van een woonvoorziening voor jongvolwassenen met een lichte begeleidingsbehoefte in Schijndel  Gemeente  en Woonmeij
We onderzoeken de realisatie van een geclusterde woonvorm (seniorenwoonproject B’Ons Thuis)
We bereiden met een oudergroep de realisatie van een wooncomplex voor mensen met autisme in Sint-Oedenrode voor.
We hebben een actieve rol in het onderzoek naar de realisatie project Wij-hoven in Wijbosch.
Woonmeij
Thema 3: Duurzaamheid

Ambitie

Uiterlijk 2050 als gemeente Energieneutraal. Steeds meer inwoners en eigenaren investeren in een duurzaam thuis. Energielasten/–verbruik nemen af.

Kaders 2019-2024

  • Duurzaamheidsvisie Meierijstad en het bijbehorende uitvoeringsprogramma.
  • Duurzaamheidsakkoord Meierijstad 2020.
  • Uitvoeringsagenda duurzaamheidsakkoord.

2019-2024: Wat doen we structureel?

Welke resultaten gaan we monitoren?

  • C02-reductie conform klimaattafel bebouwde omgeving.
  • Opstellen transitievisie warmte en bijbehorende wijkplannen.
  • Organiseren van een duurzame bedrijfsvoering .

Wie doet wat?

  • Corporaties zetten maximaal in op het terugdringen van de energievraag. 
  • Corporaties geven invulling aan circulariteit bij het gebruik van materialen.
  • Gezamenlijk zetten gemeente en corporaties in op het creëren van bewustwording bij huurders en gemeente bij eigenaren van koopwoningen met betrekking tot energiebesparing en kostenbesef.
  • Gemeente stelt transitievisie warmte en bijbehorende wijkplannen op. Corporaties leveren input in werkgroep.
  • Corporaties en gemeente delen kennis en successen met betrekking tot het organiseren van duurzame bedrijfsvoering en het monitoren ervan.

2023: specifiek komend jaar

Wat willen we in 2023 bereiken? Wat gaan we daarvoor doen? Wie?
De gezamenlijke monitor CO2-reductie in gebruik nemen In 2023 wordt een gezamenlijke monitor in gebruik genomen door de woningcorporaties om de CO2 reductie op een eenduidige wijze te meten. Corporaties
De gemeente onderzoekt of de monitor ook bruikbaar is voor het monitoren van de CO2 reductie in het maatschappelijk vastgoed. Gemeente
Bewustwording rondom besparen op energieverbruik creëren bij huurders in Meierijstad De corporaties besteden met regelmaat (minstens 5 keer per jaar) aandacht aan één van de thema’s vanuit het duurzaamheidsakkoord (energie/klimaat/circulariteit) richting hun huurders via diverse communicatiekanalen en trekken daarbij zoveel mogelijk op met de gemeente. Corporaties
Invulling geven aan het Actieplan Energiebesparing De gemeente ontwikkelt in 2023 een Actieplan Energiebesparing. Samen met de woningcorporaties wordt de actielijn ‘Energiebesparing Huurwoningen’ uitgewerkt en vertaalt in (meerjaren)uitvoeringsplannen met concrete acties voor en afspraken met de woningcorporaties. Gemeente, corporaties
Voortzetten en uitbreiden van de aanpak energiearmoede In 2023 zetten we de uitvoering van onze gezamenlijke aanpak op energiearmoede voort en breiden deze uit. Corporaties
Starten met beleid op circulariteit De corporaties en de gemeente bepalen hun circulariteit strategieën cq beleid voor 2023 en onderzoeken waar zij elkaar in kunnen ondersteunen met de uitvoering. Vanuit de strategieën wordt gekeken welke raakvlakken omgezet kunnen worden in concrete projecten. Corporaties, gemeente
Starten met de Wijk Ontwikkelings-
plannen vanuit de Transitievisie Warmte
Na vaststelling van de Transitievisie Warmte in januari 2022, heeft de nieuwe coalitie de ambitie uitgesproken om één wijkuitvoeringsplan te maken. De raad heeft twee startwijken aangewezen, waarvan er één wordt geselecteerd. Naast de gemeente heeft Area in 2022 een belangrijke rol in het selectieproces gehad omdat beide wijken zich in Veghel bevinden. In 2023 gaat de gemeente in samenwerking met Area van start met het inkopen van ondersteuning en het daadwerkelijk opstellen van het WUP. (wijkuitvoeringsplan)  Gemeente en Area
Uitvoering biodiversiteitsbeleid De gemeente heeft haar biodiversiteitsbeleid vastgesteld. In 2023 wordt in samenwerking met de woningcorporaties uitvoering geven aan de verschillende acties en afspraken uit het uitvoeringsprogramma. Gemeente
Vanuit het biodiversiteitsbeleid van de gemeente en  corporaties, wordt de wijk “Zeeheldenbuurt” als pilot gebruikt om te onderzoeken welke projecten kunnen bijdragen aan de klimaatadaptatie bij huurders. Een plan van aanpak wordt gezamenlijk opgesteld om de juiste projecten te definiëren en uit te voeren. Vanuit deze pilot kunnen we de biodiversiteit-strategieën verder uitwerken en deze wijkgericht toepassen in 2024. Gemeente en corporaties
De gemeente zal in 2023 een onderzoek starten naar de mogelijkheden voor een ontheffing van de Wet Natuurbescherming. De woningcorporaties worden erbij betrokken en om input gevraagd voor dit onderzoek. Gemeente en corporaties

 

Thema 4: Leefbaarheid

Ambitie

Aantrekkelijke, vitale, zelfredzame en toekomstbestendige kernen en wijken met een eigen karakter, plaatselijke binding en een goed woon- en leefklimaat.

Kaders 2019-2024

  • Omgevingsvisie.
  • Leefbaarheidsvisie en leefbaarheidsmonitor.
  • Integraal veiligheidsbeleid. 
  • Woningwet: corporaties zijn verantwoordelijk inzake zorgplicht, woonmaatschappelijk werk, investeren in de woonomgeving. Dit doen zij middels investeringen in leefbaarheid, personele inzet en betrokkenheid bij het sociaal netwerk.

2019-2024: Wat doen we structureel?

Welke resultaten gaan we monitoren?

  • Leefbaarheidsmonitor.

Wie doet wat?

De gemeente deelt jaarlijks de kennis vanuit de Leefbaarheidsmonitor met de corporaties en huurdersorganisaties. Samen komen we tot het benoemen van aandachtsgebieden en maken afspraken over aanpak.  

2023: specifiek komend jaar

Wat willen we in 2023 bereiken? Wat gaan we daarvoor doen? Wie?
Wijkaanpak twee wijken De wijkaanpak Veghel Zuid en Boschweg Noordoost Schijndel wordt voortgezet in 2023. We zetten de samenwerking voort.
Naar aanleiding van de tussentijdse evaluatie van de wijkaanpak in Bloemenwijk Schijndel en Veghel-Zuid (eind 2022) kijken we wat werkzame bestanddelen in de aanpak zijn. Ook kijken we of elementen uit de aanpak zich lenen voor de samenwerking in andere gebieden, en zo ja onder welke voorwaarden?
Themagroep leefbaarheid
Leefbaarheidsagenda Op basis van de uitkomsten van de leefbaarheids- en veiligheidsmonitor (meting najaar 2022) bepalen we of de gekozen focus in de gezamenlijke leefbaarheidsagenda (corporaties / gemeente) dient te worden aangescherpt of gewijzigd. Hiervoor kijken we ook naar de meest actuele cijfers uit de Aedes veerkrachtkaarten.  Themagroep leefbaarheid

 

Thema 5: Evenwichtige slaagkansen

Ambitie

We streven naar evenwicht in slaagkansen. We willen doorstroming bevorderen om zoveel mogelijk inwoners passend te huisvesten.

Kaders 2019-2024

  • Woonvisie.
  • Toewijzingsbeleid woningcorporaties.

2019-2024: Wat doen we structureel?

Welke resultaten gaan we monitoren?

  • ​​​​​​Slaagkans van woningzoekenden.

Wie doet wat?

De themagroep evenwichtige slaagkansen bestaat uit medewerkers van de gemeente en woningcorporaties. Zij gaan in gesprek over maatregelen om de verdeling van de huidige voorraad evenwichtig te verdelen over verschillende doelgroepen. De kartrekkers van de themagroep (woningcorporaties) nemen het initiatief.  

Wat willen we in 2023 bereiken? Wat gaan we daarvoor doen? Wie? 
De slaagkans voor jongeren vergroten en meer in evenwicht brengen met de “oudere doelgroepen” We gaan een vast percentage woningen aanbieden via loting. Daarmee willen we de slaagkans verbeteren voor jongeren en woningzoekenden die snel een woning nodig hebben, maar nog onvoldoende inschrijftijd hebben opgebouwd.
Om de doorstroom voor  senioren te stimuleren, stellen we een gezamenlijke doorstroomregeling op.
In alle grote kernen wijzen we woningen toe aan jongeren van 18 tot 28 jaar. Deze woningen wijzen we toe via het lotingmodel en verhuren ze met een zogenaamd jongerencontract (5 jaar). Gedurende de contractperiode behouden de jongeren hun inschrijftijd, zodat ze daarna kunnen doorstromen naar een andere woning. Te denken valt aan het labelen van complexen voor jongeren  of een aantal woningen per jaar specifiek verhuren aan jongeren. 
Themagroep woonruimteverdeling
Slaagkansen monitoren We monitoren de effecten van de beleidsmaatregelen op de slaagkansen en presenteren dit een keer per jaar (Q1). Op basis van de uitkomst bespreken we of bijsturen nodig is.  Themagroep woonruimteverdeling
Huisvestingsverordening voor specifieke aandachtsgroepen De verwachting is dat het opstellen van een huisvestingsverordening voor specifieke aandachtsgroepen voor gemeenten verplicht gaat worden. In Q1 bespreken gemeente en corporaties hoe we hier invulling aan willen geven. Gemeente en corporaties
Het via urgentie beleid beschikbaar stellen van voldoende woningen voor bijzondere doelgroepen. Corporaties houden rekening met maximaal 25% ruimte van de jaarlijks beschikbaar komende woningen voor toewijzing aan bijzondere/urgente doelgroepen. Op piekmomenten als deze 25% dreigt te worden overschreden gaan partijen daarover met elkaar in overleg. Met name wordt dan ook gekeken naar de vraag van verdringing op de woningmarkt.  Corporaties
Regionalisering Woonruimtevindsysteem Samen met partijen uit de regio onderzoeken we de mogelijkheden van een regionaal woonruimtevindsysteem. Gemeente en corporaties