Onafhankelijke cliëntondersteuning : Wat houdt het in en wanneer heb je het nodig?

Interview met Til van den Berg

Til vd Berg

Wanneer Til niet aan het genieten is van haar reizen, vind je haar als cliëntondersteuner in Nederland. Til van den Berg is haar hele leven al actief met het helpen van anderen. Met een achtergrond in de hulpverlening en als voormalig zorgmakelaar, is ze momenteel actief als ouderadviseur en onafhankelijke clientondersteuner (OCO). We merken dat niet iedereen weet wat een onafhankelijke clientondersteuner precies doet en wanneer je ze kunt inschakelen. Zo weet bijvoorbeeld niet iedereen dat deze hulp gratis is. Om hier meer helderheid over te geven, hebben we een praatje gemaakt met onafhankelijke clientondersteuner Til.

Til is inmiddels 4 jaar actief als cliëntondersteuner en dat doet ze met heel veel plezier. ‘’Ik was lid van de seniorenraad in Schijndel, een actieve club op het gebied van welzijn, wonen en zorg. Toen iemand aan mij vroeg of ik cliëntondersteuner wilde worden, dacht ik bij mezelf, waarom niet? Ik heb vervolgens een opleiding gevolgd bij KBO Brabant en ik ben blij dat ik deze stap heb genomen. Ik heb deze keuze ook gemaakt omdat ik het leuk vind om bij mensen thuis te komen. Ik vind het fijn om mensen op weg te kunnen helpen.” 

Wat doet een OCO?

Als je vragen hebt over het regelen van zorg of je wilt dat iemand meekijkt naar een ingewikkelde brief? Of vindt je het prettig als er iemand aanwezig is tijdens een gesprek, bijvoorbeeld met de gemeente? Een onafhankelijke cliëntondersteuner helpt je hier graag bij. Geheel kosteloos biedt een onafhankelijke cliëntondersteuner informatie, advies en ondersteuning bij allerlei vragen.
Voor mensen die een aanvraag (telefonisch) voor de WMO doen, zoals een vervoersmiddel, huishoudelijk zorg, begeleiding kan een onafhankelijk cliëntondersteuner hulp bieden. De meest voorkomende onderwerpen zijn hulp bij aanvragen voor huishoudelijke zorg, trapliften, invalide parkeerkaarten, scootmobiel en rolstoelen. Til: “Ik zeg altijd: u kunt het aanvragen maar dat is geen garantie dat u het ook krijgt.” 

Als advies geeft Til mee: kijk vooruit. Wacht niet tot het niet meer gaat maar neem ook zelf initiatief. “Zelf ben ik ook 72. Ik kom ook op een punt dat het misschien nodig is, maar we kijken samen alvast vooruit. We hebben kinderen ver weg wonen dus we zullen het zelf heel goed moeten regelen.”

Til, hartstikke bedankt voor het interview en veel succes met het mooie werk wat je doet voor mensen uit Meierijstad.

Gebied Schijndel 

Gebied Sint-Oedenrode

Gebied Veghel