Integrale Verordening

Één verordening voor het Sociaal Domein

Voor iedereen met een hulpvraag integrale verordening zorg, welzijn en werk

Alle regels over zorg, jeugdhulp, werk en inkomen in één pakket.

Wat staat er in deze verordening?

In de Integrale Verordening Zorg, Welzijn en Werk staat hoe en waar u een hulpvraag kunt stellen, de manieren waarop de gemeente hulp biedt, welke vormen van zorg en ondersteuning er mogelijk zijn, welke rechten en plichten u heeft, wat u van de gemeente mag verwachten, wat wij van u mogen verwachten en wat de gevolgen zijn van het niet nakomen van deze verplichtingen.

Werk en participatie

De gemeente vindt het belangrijk dat inwoners die een uitkering hebben en kunnen werken, worden geholpen bij het vinden van duurzaam en passend werk, bij voorkeur in een reguliere en betaalde baan. Als betaald werk niet haalbaar is, dan wordt gekeken op welke wijze participeren aan de samenleving mogelijk is.

Gezond en veilig opgroeien

Jongeren in Meierijstad moeten zo gezond en veilig mogelijk kunnen opgroeien. Dat is in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van de jongeren zelf, hun ouders en hun netwerk. Als zij daarbij hulp nodig hebben, dan kunnen zij op aanvraag een beroep doen op ondersteuning van de gemeente. Deze ondersteuning wordt zo vroeg mogelijk aangeboden, om het beroep op dure, gespecialiseerde ondersteuning te verminderen.

Wonen in een veilige en gezonde omgeving

De gemeente heeft de taak om inwoners te ondersteunen als ze niet in staat zijn om zelf oplossingen te vinden voor knelpunten in hun woning, bij normale dagelijkse activiteiten en in de huishouding. De gemeente moet ook maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat inwoners met een beperking zo lang mogelijk voor zichzelf kunnen zorgen (zelfredzaamheid). De gemeente kijkt hierbij niet alleen naar de korte termijn, maar ook naar de te verwachten ontwikkelingen.

Inkomen en schulden

De gemeente heeft een financieel vangnet voor inwoners die te weinig inkomen en vermogen hebben om de dagelijkse kosten te betalen: een maandelijkse bijstandsuitkering. Om deze inwoners en andere inwoners met een laag inkomen extra te ondersteunen, kunnen zij bij de gemeente een aantal aanvullende uitkeringen en toeslagen aanvragen. Ook is er onder-
steuning mogelijk bij het orde krijgen van financiën.

Uitgangspunten:

  • Iedereen kan meedoen in de samenleving
  • We praten met u en niet over u.
  • We helpen u kosteloos.
  • Hulp en ondersteuning is makkelijk bereikbaar.
  • Uw vraag staat centraal en wij sluiten zoveel mogelijk aan bij uw wensen en mogelijkheden.
  • We kijken naar alles wat van invloed kan zijn op uw ontwikkeling of dat van uw kind(eren).
  • Eén gezin, één plan, één regisseur.
  • We ondersteunen u zodat u weer in staat bent om zo zelfstandig mogelijk deel te nemen aan de maatschappij. Nu en in de toekomst. Zo houdt u zelf de regie.
  • Wij zoeken naar oplossingen dicht bij huis. Daar proberen we uw omgeving (familie, vrienden, buren, school, betrokken hulpverleners, mantelzorgers) zoveel mogelijk bij te betrekken.

Stappenplan. Hoe werkt het

  1. Hulpvraag. Iedereen kan zich rechtsreeks met een hulpvraag voor zichzelf of voor een ander melden bij de gemeente.
  2. Onderzoek. Het onderzoek start met het voeren van een gesprek, waarbij uw vertegenwoordiger/gemachtigde, mantelzorger of familie aanwezig mag zijn. Ook kunt u gebruik maken van een gratis onafhankelijk cliëntondersteuning (OCO).
  3. Onderwerpen. Tijdens het onderzoek worden onder andere de volgende onderwerpen besproken:
    1. Uw hulpvraag. Tegen welke problemen loopt u aan?
    2. Uw behoefte, persoonskenmerken, veiligheid, ontwikkeling, gezinssituatie en uw voorkeuren.
    3. Wat zijn uw eigen mogelijkheden om uw zelfstandigheid te vergroten, eventueel met hulp van uw sociale netwerk’.
    4. De optie om gebruik te maken van voorzieningen, diensten of activiteiten die vrij toegankelijk zijn en bijdragen aan het vergroten van uw zelfstandigheid.
    5. Welke vorm van ondersteuning past het beste in uw situatie.
    6. Uw financiële eigen bijdrage in het geval van de Wmo.
  4. Gespreksverslag. Binnen 10 werkdagen na het gesprek ontvangt u een gespreksverslag.
  5. Voorziening. Als meerdere voorzieningen in uw situatie passend zijn verstrekt de gemeente de goedkoopste geschikte voorziening.
  6. Ondertekenen. Door het ondersteuningsplan te ondertekenen kunt u een aanvraag indienen of afzien van een aanvraag.
  7. Besluit. Nadat u het ondersteuningsplan getekend heeft teruggestuurd wordt het besluit kenbaar gemaakt met een beschikking.
  8. Bezwaar. Als u het niet eens bent met het besluit kunt u in beroep gaan.

Wij staan voor u klaar!

Heeft u een hulpvraag? Gemeente Meierijstad ondersteunt u graag met deskundig advies.

Telefonisch

Telefonisch contact via telefoonnummer 14 0413

Inloopspreekuren Wmo, minimum inkomen, schuldhulp

Stadhuisplein 1, Veghel: maandag t/m vrijdag van 9 tot 11 uur.
Burg. Wernerplein 1, Sint-Oedenrode: maandag en donderdag van 9 tot 11 uur.

Voor hulp bij papierwerk en administratie kunt u terecht bij de formulierenbrigade

Stadhuisplein 1, Veghel : maandag, woensdag en vrijdag van 9 tot 11 uur

Voor ondersteuning bij geldzorgen, kunt u ook terecht bij Geld & Zo

Bibliotheek, Markt 1, Veghel: vrije inloop op dinsdag, van 14 tot 16 uur.
Bibliotheek, Deken van Erpstraat 1, Sint-Oedenrode: op afspraak bel tel. 073 5441400
‘t Spectrum, Steeg 9f Schijndel: op afspraak bel tel. 073 5441400

Voor vragen over opvoeden en ontwikkeling kunt u terecht bij Centrum Jeugd en Gezin (CJG)

Telefonisch of via e-mail bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 9 tot 12 uur.
Tel. 0413 381060 e-mail: cjg@meierijstad.nl

Of stel uw vraag per e-mail

Vragen over hulp bij financiële problemen: schuldhulp@meierijstad.nl
Vragen over het vinden van (vrijwilligers)werk: info@pimwerkt.nu
Vragen over een bijstandsuitkering, bijzondere bijstand en minimaregelingen: inkomensvoorzieningen@meierijstad.nl

Infographic

Bovenstaande tekst kunt u als infographic ook downloaden als Pdf, 2 mB